Artykuły
Jak zbudować profesjonalną stronę internetową?
  • Dodane:
  • 17 stycznia 2016
  • Komentarze:

    0

Jak stworzyć profesjonalną stronę internetową?

Pytanie spędza sen z oczu nie tylko webdeveloperom i marketingowcom, ale przede wszystkim właścicielom serwisów. Powstały setki tysięcy publikacji prezentujących zróżnicowane tezy.
Czy jednak na to pytanie możemy odpowiedzieć jednoznacznie?

Otóż niewątpliwie na świecie obserwujemy trend odchodzenia od tworzenia stron powitalnych, które często irytują użytkownika do tego stopnia, iż nie odwiedzi więcej serwisu.
Równie negatywnie klienci reagują na strony, które nie responsywne. Zatem od czego zacząć tworząc stronę internetową, która będzie naszą estetyczną wizytówką, blogiem, bądź portalem branżowym, a przy tym zachęci potencjalnych użytkowników?

Darmowa strona internetowa?

Hosting, domena, wykonawca. To trzy elementy, od których możesz zacząć. Jeżeli masz już swój adres strony internetowej oraz hosting, przystąp do wyboru wykonawcy. W sieci co prawda istnieje wiele portali pozwalających na stworzenie swojej „darmowej” strony z wykorzystaniem udostępnionych narzędzi. Jednak światem jak wiadomo rządzi pieniądz i to co rzekomo powinno być darmowe, wygeneruje koszty i nierzadko starty wizerunkowe.
Jeżeli skorzystasz z oferty któregoś z portali oferującego „darmowe” tworzenie stron, przyjrzyj się i porównaj jak będą się kształtowały koszty utrzymania takiej strony. Zwykle użytkownik jest zobowiązany do płacenia abonamentu
(z możliwością wniesienia opłaty rocznej) przy czym…nie jest właścicielem strony, a jedynie użytkownikiem. Za kwotę od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie użytkownik jest właścicielem wyłącznie swoich treści.
Jest również skazany na stałe ponoszenie kosztów. W przeciwnym razie strona przestanie istnieć…

Równie ryzykowny jest wybór platformy do utworzenia własnej strony, z której możesz skorzystać za darmo, ale…. sprawdź, czy jej nazwa będzie figurowała w nazwie Twojej strony. Jeżeli chcesz być poważnie traktowanym przedsiębiorcą lub właścicielem portalu to rozwiązanie nie jest dla Ciebie , bo przyniesie Ci straty wizerunkowe, które przełożą się na brak zysków….

Po analizie kosztów, które chcesz ponieść, może okazać się, że najrozsądniejszym rozwiązaniem jest wybór profesjonalisty, który zbuduje Twój serwis i pokaże Ci, w jaki sposób dodawać treści lub przejmie za Ciebie kwestie związane z administrowaniem stroną.

Projekt serwisu www

Można w pełni przekazać kwestię projektowania serwisu graphic designerowi lub przedstawić swoją koncepcję. Klasyczna strona powinna być na tyle prosta, aby użytkownik w łatwy, intuicyjny sposób mógł odnaleźć interesujące go informacje. Powszechnie panuje zasada tzw. 3 kliknięć, tzn. użytkownik strony zwykle rezygnuje z dalszego korzystania z serwisu, jeżeli musiałby poświęcić więcej czasu na poszukiwanie treści, do których miał nadzieję dotrzeć.

Jeżeli chcesz posiadać firmową stronę www dobrze, wybierz taki system zarządzania treścią (CMS), który umożliwi rozbudowanie strony w przyszłości bez potrzeby tworzenia jej zupełnie od podstaw. W ten sposób zaoszczędzisz czas i pieniądze. Budując stronę internetową, warto zadbać o przejrzyste menu. Firma z pewnością powinna posiadać w menu podstawowe zakładki: firma/o nas, oferta/kontakt ewentualnie partnerzy/galeria lub referencje i aktualności. Tę ostatnią pozycję polecam firmom, które chociaż 2 razy w miesiącu dodadzą treści związane z działalnością firmy lub będą dodawać nowinki branżowe w postaci bloga firmowego. W przeciwnym razie nie ma sensu zwodzić użytkownika, który na podstronie „aktualności” znajdzie puste pole, bądź informacje sprzed kilku miesięcy. Wiele firm korzysta z prostych aplikacji np. terminarza rezerwacji on-line.

Biorąc pod uwagę tempo rozwoju mediów społecznościowych, warto zastanowić się nad zainstalowaniem na stronie wtyczki do kilku portali, np. FB, Twitter, Pinterest. Ikonki mediów społecznościowych można umieścić w widocznym miejscu (np. na górze strony), jednak w taki sposób, aby nie przesłaniały menu.

Odradzam tworzenie stron powitalnych. Po pierwsze użytkownik chce jak najszybciej dotrzeć do ważnych dla siebie informacji i nie ma zwykle ochoty tracić czasu na treści bez walorów merytorycznych. Po drugie, jeżeli strona startowa będzie wykonana w technologii flash, może dojść do sytuacji, iż jej czas ładowania (wyświetlania) będzie na tyle długi, że nasz potencjalny klient zajrzy do serwisu konkurencji. Jedną z podstawowych zasad tworzenia stron jest szanowanie czasu innych. To, co skutecznie odstraszy klienta to także muzyka, która towarzyszy otwierającej się stronie.

Brak strony powitalnej a pozycjonowanie serwisu

Z punktu widzenia web useability oraz optymalizacji strony pod kątem pozycjonowania, rezygnacja ze strony powitalnej nie jest złą decyzją. Często okazuje się, iż wyszukiwarki wręcz źle postrzegają serwisy internetowe z bezwartościową stroną powitalną i mogą je blokować.

Responsywne strony internetowe

Nazwa brzmi tajemniczo, zwłaszcza dla osób spoza branży. Strona responsywna to taka, która dopasowuje się do ekranu urządzenia, na którym jest przeglądana (smartphone, tablet, komputer). Przystępując do prac nad stworzeniem własnej strony www, warto zadbać, aby spełniała tę funkcję. Aktualnie ok. 14% ruchu na stronach odbywa się za pomocą urządzeń mobilnych, zaś liczba ta stale rośnie. Każdemu właścicielowi witryny zależy na zwiększaniu ilości odbiorców. Responsywna strona to znak przyszłości. Google ogłosił wprowadzenie nowego algorytmu, który ocenia stopień dostosowania stron do urządzeń mobilnych. Strony, które nie będą spełniały wymogów responsywności, automatycznie będą gorzej promowane przez wyszukiwarkę. Serwisy, które nie będą wyświetlały się poprawnie na ekranach urządzeń mobilnych z czasem całkiem znikną z wyników wyszukiwania. Właściciele stron firmowych, prywatnych oraz blogów już teraz powinni dostosować swoje witryny do nowych zasad, aby móc dalej docierać do klientów.

Design

Strona powinna być zbudowana w taki sposób, aby cechowała ją przejrzystość i dobrze widoczne menu. Zaleca się, aby grafika nie przesłaniała głównej treści. Serwis internetowy powinien być przede wszystkim funkcjonalny. Jeżeli jest tylko przyjemny dla oka, nie zainteresuje na dłuższy czas naszych odbiorców. Warto zrezygnować z reklam na własnej stronie, zwłaszcza, jeżeli są to stale pojawiające się okienka, nawet tuż po wyłączeniu.

 

 

 

No Comments
Skomentuj